Den 4: Bubble Tea (珍珠奶茶) – Perlový čaj

Rozhodla jsem se, že následující měsíc večer co večer vyzkúšám jeden z pokrmů, který CNN uvedlo na svém seznamu těch 40-cti nejlepších z nejlepších z taiwanské kuchyně: http://travel.cnn.com/explorations/eat/40-taiwanese-food-296093 Den číslo 4 je věnovaný Bubble Tea, místní specialitě, která momentálně dobývá celý svět. Dostání už je i v Praze. 

Bubble Tea

Bubble Tea

Bubble tea ve volném překladu slečny Walderové znamená něco jako “čaj s kulama”, v ofiko překladu se mu říká perlový čaj. Jeho druhů je nespočet, protože ty kule Vám přidaj do jakéhokoli čaje, popř. džusu si přejete. Ten úplně nejzákladnější je tak zvaný nai cha zhen zhu. Nai znamená mlíko, cha znamená čaj a zhen zhu jsou ty koule, takže čaj s mlíkem a kulama. Čaj s mlíkem tady frčí ve velkém, a to nejen po vzoru Britů v čaji černém, ale i klidně i v zeleném a oolongu. Nedávno mi tu odměrku plnotučného mlíka paní čajařka dokonce narvala i do Earl Grey, což teda nedoporučuju zkoušet nikomu.

Čaje se na Taiwanu prodávají asi tak běžně jako v Evropě kafe. Na těch 500 metrech mezi školou a domovem mám tyhlety “čajovny” celkem tři. Ale něco jako naše kavárny, kam byste ráno sedli  a za přikusování taiwanské verze francouzského croissantu a čtení novin upíjeli místo kafe třeba právě ten čaj s mlíkem, tady nehledejte. Čaje a džusy se na Taiwanu dělaj téměř výhradně take-away. U okýnka nahlásíte jaký typ čaje chcete, kolik chcete cukru, a kolik ledu. Jo, ledu, čaje jsou tady v oblibě totiž hlavně ledové (ale nutno říci, že já přijela začátkem záři, kdy tady bylo pekelné horko a že ještě teď je venku nějakých 27 stupňů, uvidíme, co budou pít v zimě). Čaj přelijou z jedné či druhé či třetí či čtvrté obří nádoby (ne úplně nepodobné tomu do čeho se čaj vařívá na táborech a školách v přírodě) do něčeho co vypadá jako barmanský šejkr, přidají k tomu co si žádáte, ať už je to to mlíko nebo třeba rozmixované ovoce (zelené jablko, pomeranč, citron, švestka, kiwi – víc už jsem nezkoušela), a pořádně to všecko protřepají. Vedle v kelímku už maj připravené ty kule-koule, k nim dolijou čajovou směs, a pak ten kelímek plný až po okraj strčí do takové vymoženosti moderní doby, která to nahoře zalisuje. S čajem pak můžete tančit aj v Stardance a pokud to zalisování nepropíchnete, neuteče ani kapka. Ke kelímku dostanete tlusťoučké brčko (to aby jím prošly ty kule-koule) a igelitovou taštičku, mno a můžete vyrazit, kam je libo.

IMG_5254 IMG_5257

Asi by se hodilo říct, co jsou zač ty kule-koule. Jsou měkké, povětšinou mívají tmavší barvu a lehce nasládlou chuť, Mají necelý centrimetr v průměru, po povrchu jsou takové trošku oslizlé a uvnitř tužší. Tyhlety koule zvané “tapioca”-koule, se prý vyrábí z kořene tropické rostliny Cassava , které se někdy taky říká Yuca. Ale nebýval byl by mi to můj francouzský spolužák řekl, dodnes bych asi klidně žila v přesvědčení, že je to želatina. 

Tapioca kule-koule

Tapioca kule-koule

Velký kelímek (cca 400 ml) bubble tea se tady pohybuje v rozmezí na naše od 20 do 35 korun a žaludek Vám zaplácá líp než mnohý oběd. Ač mi nejdřív dělalo trošku problém si na tehleten koncept “toš kurňa je to pití nebo jídlo” zvyknout, teď už na čaj s kulama nedám dopustit. Jenom ten nejtypičtější – tedy ten, s tím mlíkem a cukrem – úplně nepatří mezi moje oblíbené. Na mě je až moc sladký a i když říkám, že chci jenom trošilinku mlíka, tak mám nějakým zázrakem v tom kelímku mlíka vždycky polovinu. Prostě, já mám přece jenom radši tu verzi s ovocem, která povětšinou chutná jako letní nealko koktejl. Koktejl s kulama.

Spokojenost sama s hubou plnou tapioca-kul

Spokojenost sama s hubou plnou tapioca-kul

2 comments

  • Měla jsem možnost Bubble Tea v Praze ochutnat, ale obávám se, že s originálem to mělo společný jen název – teplý zelený čaj bez mléka, kuličky bílé praskavé a nějaké želé… Jako dobré, ale po téhle zkušenosti by mě fakt zajímalo, jak chutná originál…

    • ježiši pardón! já si vůbec nevšimla, že tady mám schválit nějaký koment!! Pardon! Ono opravdu těch variací na bubble tea je zřejmě nekonečné množství. I tady některé obchůdky přidávají ke kuličkám jakési želé a i tady si člověk může dát s koulema jen čistý zelený čaj. I když je fakt, že když si požádám o čaj teplý s koulema, tak na ně podivně kouknou a zavrtí hlavou, že mi to nebude chutnat a at si to dám radši studené 🙂 bílé praskavé kuličky jsem tady ještě neviděla, ale toš možná je to tím, že už mám svých pár čajových stánků a mnoho neexperimentuju. Až mi to tady skončí, tak schválně vyzkoušám aj v Praze a pak dám vědět, jestli je v tom nějaký rozdíl 🙂

Leave a Reply

