Den 7: Iron egg (鐵蛋) – černé vejce

Rozhodla jsem se, že po následující měsíc večer co večer vyzkúšám jeden z pokrmů, který CNN uvedlo na svém seznamu těch 40-cti nejlepších z nejlepších z taiwanské kuchyně: http://travel.cnn.com/explorations/eat/40-taiwanese-food-296093 Tak trošku se obávám, že mi CNN těch posledních pár dní dalo na seznam samé dobroty, ať si ještě trošku užiju, než přijde, co to má přijít dneska. Den sedmý: Iron eggs. Černá sójovkou nacucaná vejce, o nichž CNN píše, že jsou tvrdá jako hřebíky. 

Iron Eggs

Iron Eggs

Na Taiwanu vejce upravují všelijak a velmi rádi ho zejména vaří na tvrdo. Mezi snad nejpopulárnější způsob patří tzv. tea eggs (doslova čajová vejce). Vejce se tedy nejdřív uvaří natvrdo, pak se mu naklepne skořápka a nechá se namáčet v horké tzv. „čajové vodě“ (v osoleném čaji s nejrůznějším kořením). Místní si je kupují jako svačinku čistě jen tak samotné anebo jako jakousi přílohu k obědům a večeřím. Jen oblíbený řetězec supermarketů 7/11 jich tady prý ročně prodá přes 40 milionů.

Tea eggs

Tea eggs

Iron eggs (doslova železná vejce), doporučené CNN na dnešní den, jsou pro mě takovou druhou zvláštností. Jejich příprava je zdlouhavá. Vajíčka se několik hodin pomalu vaří v sójové omáčce, pak se nechají volně uschnout, a pak se zase vaří a pak zase nechají volně uschnout a takhle se to prý opakuje po několik dnů, dokud z toho věčného namáčení v sójovce nedostanou černo-černou barvu a dokud nejsou tuhé tak, že by se s něma prý dal hrát i ping-pong. Iron Eggs pocházejí z oblasti Tamsui (kdysi malé rybářské městečko, dnes v důsledku aglomerace součást Taipei) a jsou považovány za místní lehce návykovou delikatesu.

IMG_5550IMG_5552

CNN a taiwanská kamarádka mi k pořízení Iron Eggs shodou okolností doporučili ten samý obchůdek s tím, že kupovat tyhlety černé vajica někde jinde, nemá snad ani cenu. A tak jsem strávila téměř hodinu jízdou metrem, abych dorazila do Tamsui, což jsem si překřtila na Taipeiský ráj na zemi. Člověk vyleze z metra, před sebou má řeku, přes řeku zelenou horu, podél řeky promenádu a na promenádě spoustu stánkařů nabízejících nejrůznější smažené mořské plody podávané na špejli (mě nejvíc dostala celá smažená sépie).

Smažená sépie

Smažená sépie

Ale sépii jsem nechala sépií a utíkala najít ten slavný chrám černých vajec. Google maps mě opět zradil a dotáhl o pěkný kus dál než jsem potřebovala. Ale dobrý, stane se. Pár lidem jsem ukázala obrázek stánku a za pár minut už jsem se našla. Na to, že má v Taipei tohle místo zřejmě výsadní postavení, je to krámek až neuvěřitelně malý a člověka by snad ani nenapadlo, že to může být on místních černých vajec šampion. Moc jsem se s tím nepárala, pobrala jedno balení velkých černých vajec (slepičích) a jedno malých (křepelčích), za každé zaplatila po stovce taiwanských dolarů (cca 65 Kč) a běžela zpátky na metro, ať nezmeškám dnešní diktát čínských znaků. Jak jsem tu krásu na zpáteční cestě zvědavě okukovala, přiznám se, že jsem se na večer přestávala pomalu ale jistě těšit. Ty černé koule se mi totiž nějak nechtěly pozdávat.

IMG_5565

Tak a je to tady. Stojím v kuchyni a nožem a otvírám ten vakuově zabalený sáček velkých černých vajec (menší přenechávám spolubydlícímu, který to má pro kamarádku č. 357). Sáček vypustí lehce nasládlou vůni sójovky. A vajico je opravdu tvrdé jak kus školní gumy a kdybych jej chtěla zmáčknout, tak ten sójovkou obarvený bílek asi popraská. Vajíčko rozkrajuju na půl, bílek černý, žloutek už taky není to, co býval. Stále se mi nějak nesbíhají sliny, vlastně mě celá ta věc z nějakého důvodu docela odpuzuje. Ale překonávám se a zkouším. Bílek mi svou tuhostí připomíná dva dny starou žvýkačku. Člověk musí fakt vynaložit jakous energii, aby to rozkousal, ale chuťově to není vůbec zlé. Lehce kořeněné, lehce nasládlé. Žloutek si zachovává texturu vajíčka uvařeného na tvrdo a chuťově do jisté míry taky, ale i v něm prosakuje ta chuť sójovky a nejrůznějšího koření. Nakonec jsem zvládla tyhlety vajica dvě a myslím, že čím víc jich do sebe narvu, tím víc si na tu netradiční úpravu zvyknu a při tom posledním možná i začnu uvažovat, že si je při další návštěvě Tamsui koupím znovu.

IMG_5576IMG_5580

Leave a Reply

