Den 12: Zongzi (臺灣粽) – Lepkavá rýže vařená v bambusovém listu

Za poslední dva týdny jsem dostala od kamarádů a rodiny dvoje vyhubování, že můj blog zeje za poslední dny prázdnotou. Tetelím se blahem, že to snad někomu i vadí a usedám tedy k psaní.  Přidávám další příspěvek do sekce taiwanská kuchyně a tentokrát o něčem, co překvapivě na CNN seznamu není, ale podle místních by tam zaručeně být mělo: Zongzi, rýže vařená v bambusovém listu.

Zongzi (臺灣粽)

Zongzi (臺灣粽)

Už párkrát jsem psala, že bydlím kousíček od tzv. night-marketu, tedy místa, kde se večer co večer otvírá stánek vedle stánku a nabízí se tam ty nejlahodnější, nejtučnější taiwanské dobroty. A tam, kde je přes hodiny večerní mekka smažených kuřat a nudlí na tísic způsobů, tam je přes hodiny dopolední tržiště. Ryby, maso, ovoce, zelenina, luštěniny, rýže a další a další. Místní prodavači se mile usmívají a občas, když zachytí Váš zájem, začnou ukazovat, co vše mají v nabídce. Ale jenom tak klidně, nenásilně, nekoná se žádné chytání za ruku, jak tomu bylo občas v Pekingu, nic se nikomu necpe pod nos, na nikoho se nepořvává. Prostě to naše tržiště je tržiště ve skrze klidné a jak je tomu na Taiwanu zvykem plné usměvavých tváří.

Fotor111772120

A já si tam dneska u stolíku s omyvatelným ubrusem koupila Zongzi. Zongzi vypadá jako malý v listech banánů či bambusu zabalený dáreček jehlanovitého tvaru. Převázán je provázkem s velkou mašlí na konci – zřejmě, aby se lépe nesl. Balení Zongzi je prý umění samo o sobě a dědí se z generace na generaci. Pán zongzi-nář měl na stolíku před sebou čtyři hromádky těch zelenkavých v bambusu balených dárečků.  Mému oku místní kuchyně pouze velmi málo znalému zdálo se, že všechny vypadají zcela stejně, jen cedulky se lišily v ceně a klikyhácích. I zeptala jsem se pána, co že je uvnitř, naivně doufajíc, že třeba pro jednou porozumím, co říká. Óóó jak naivní jsi dítě jedno dvacetipětileté, nepochopilo jsi samozřejmě ani žblebt. I rozhodla jsem se pro strategii o něco odvážnější – zeptala jsem se, který z dárečků je nejlepší (říkám odvážnější, neb tady mají lidé přeci jenom jiné chutě a to co chutná jim, nemusí nutně chutnat nám). On ukázal na jednu z hromádek, já vytahuju 25 místních dolarů (asi 17 Kč) a netrpělivě beru toho krasavce do svých rukou.

IMG_6349

Usedám na patník a začnu rozbalovat, nejdřív ten provázek, a pak list po listu. Po chvilce na mě vykoukne slepená rýže s kousky něčeho tmavšího – vařených sójových bobů. Přičuchávám a těším se z toho, že necítím žádný podivný zápach, ale vlastně ani žádnou vůni. A tak tedy do toho. Rýže je lepkavá a překvapivě mastná, což mi nedává příliš smyslu, neb tam kromě těch sójových bobů nic jiného není. Zongzi nemá žádnou chuť. Ani slané to není. Je to prostě taková příjemná lepkavá v bambusovém listu vařená rýže se sójovými boby, žádné koření a tedy ani žádná valná příchuť. Běžný strávník by byl zřejmě trošku zklamán, já su spokojené, já mám totiž suchou rýžu rád.

Fotor111770536

Později si přečtu, že mi pán prodavač doporučil zřejmě tu nejchudší variantu, neb zongzi se podává také s kousky vepřového, párku, či kuřete, s pastou z červených fazolí, s kachníma vajicama. Na jeho přípravu se používá speciální druh rýže, která se společně s tou náplní vaří po několik hodin v páře již hezky zabalená v tom banánovém či bambusovém listu. Variace zongzi se liší region od regionu od sladkých až po slané a tradičně se příprava tohoto dárečku považovala za rodinnou záležitost při níž vypomáhal každý člen. Potěšena, že jsem zas jednou našla něco levného, zdravého a dobrého se těším na zkúšání těch dalších z oněch čtyř dárečků, které mi pán Zongzi-nář ráno co ráno prodává před barákem. 

A to z něj zbylo...

A to z něj zbylo…

One comment

Leave a Reply

