Den 13: Oyster vermicelli (蚵仔米線) – Vývar s nudlemi a ústřicemi

Měla jsem nějaké tušení, že dnešní výběr redaktorky z CNN (http://travel.cnn.com/explorations/eat/40-taiwanese-food-296093) mě příliš nepotěší, mno a nemýlila jsem se. Vývar s kousky ústřic, prasečích střev a teňounkýma nudlema nebude patřit k těm taiwanským jídlům, k nimž bych se nutně musela v nejbližší době zase vracet.

Oyster Vermicelli (蚵仔米線)

Oyster Vermicelli (蚵仔米線)

Na vyzkoušení Oyster Vermicelli, jak se této známé taiwanské specialitě po anglicku říká, mi stanice CNN doporučila Ximen. Cestu na Ximen znám jak své boty, neb tam s Carlem a jeho kamarády občas (jednou) chodíme do kina, na večeře, na shopping cetek, bot a hadříků, na masáže chodidel i na nákupy citrónů (nevím proč, ale sehnat v Taipei citróny jinde než v Ximenském Carrefouru je za trest), a tak jsem opět pobrala jedno z místních městských kol a vyrazila. Za půl hodiny jsem se ocitla v té změti svítících reklam, za něž by se nemusel stydět pomalu ani New Yorský Times Square. Vjela jsem do ulice, v níž měla být ona slavná Vermicellovská restaurace a hledat jsem ji příliš nemusela – zástup lidí postávajících kolem a s miskou u pusy srkajících ony tenké nudle nešlo přehlídnout.

IMG_6706

Restaurace Ay-Chung je v Taipei pojem a jejich pobočka v Ximenu krmí po ústřicové polívce lačné krky prý již od roku 1975. Kuchtíci jsou oblečeni v bílých (a čistých!) tričkách a kšiltovce s logem firmy a klasicky jim ani tady nechybí rouška přes ústa. Ač říkám restaurace, jedná se spíš pouze o jakési výdejní okno, neb nikde nejsou místa k sezení. Člověk u jednoho z pánů v bílém za pokrm zaplatí, popojde si o dva kroky vedle, kde mu tým tří kuchtíků připravuje polívku: jeden nalije do keramické mističky s logem Ay-Chung, druhý přidá sójovku, ocet a čili a třetí tam prskne lístky koriandru a přidá plastovou lžíci. A můžem se do toho pustit.

IMG_6714

Ke všemu, co obsahuje vnitřnosti, mám v Číně i na Taiwanu trošku nedůvěru, a tak jsem opatrně zvolila malou porci za 45 taiwanských dolarů (cca 30 Kč – velkou prodávají za 60 dolarů, cca 40 Kč). Jídlo jsem si objednala v čínštině, za což mě pán u kasy pochválil, ale to jsem mu už bohužel nerozuměla, takže mi tu pochvalu, že mi čínština jde moc hezky, musel zopakovat natřikrát a asi pak velmi litoval, že vůbec něco utrousil. Převzala jsem zelenou misku a přidala se ke skupinkám srkajících. Vytahuju mobil a fotím ze všech stran tak soustředěně, až mi z toho, do těch nudlí spadnou brýle, které jsem měla přidělané na hlavě. To nás (aka mě a všechny Taiwance kolem) rozesměje a pán vedle, který se směje ze všech nejvíc, mi pohotově podává ubrousek. Brýle očistím a zkouším tu krásu, o které na internetu psali, že je to ta největší delikatesa pod sluncem a že je značně návyková.

IMG_6721

Polívka má pro mě na něco, čemu se říká vývar, nezvykle trpkou příchuť, kterou připisuji té sójovce a octu, jež tam v závěru jeden z kuchtíků přihodil. Taky je z ní cítit jakási pachuť, za níž podle mého zkoušeče-jídel amatéra můžou ty prasečí střeva, která v ní tak hezky plavou. Ústřice tam žádné nevidím, nudle jsou chuťově podobné těm našim, jen jsou podstatně delší. Vývar je velmi silný a díky škrobu, jež se do něj v závěru vaření přidává, je takový celý táhlý a zvláštně lesklý. Česnek, jež prý správně do Oyster Vermicelli patří, v políce necítím, zato koriandru je tam tolik, že je schopen tu chuť vývaru přebít. Překonávám svou nedůvěru k vnitřnostem a zkouším kousek plavoucího střeva, zjišťuji, že nedůvěra byla na místě a polívku jsem rozhodnutá vylít do koše. Ještě se ji snažím vecpat dvoum taiwanským bezdomovcům, kteří však s díky odmítají a dál se prohrabují popelnicemi, a pak už ji opravdu nadobro vylívám, čímž, zřejmě urážím všechny kolem, neb ti vypadají, že v životě nic lepšího nejedli. Vracím misku a běžím domů přebít tu pachuť prasečího střeva Ritter Sport čokoládou s oříšky, kterou mi naši poslali v balíčku dobrot minulou sobotu. 

Chuť je možno doladit, podle Vašich představ.

Chuť je možno doladit, podle Vašich představ.

IMG_6708

 

 

Leave a Reply

