Den 17: Sweet potato (地瓜) – sladké brambory batáty

Stále jsem v sobě nenašla dost odvahy zkusit smradlavé tofu, a tak nebylo nic jednoduššího než ho v tom seznamu 40 taiwanských specialit vydaném společností CNN (http://travel.cnn.com/explorations/eat/40-taiwanese-food-296093 přeskočit a jít místo něj na sladké brambory- batáty. 

Sladké brambory - batáty

Sladké brambory – batáty

Batáty u nás na Shida Night Market-u prodává takový malý hubený dědoušek, který tam den co den, víkendy nevyjímaje, posedává s novinama v rukách. Na rozdíl od ostatních prodejců, kteří se snaží své jídlo co nejvíce zviditelnit a nejrůznějšími kombinacemi s kdo ví čím z něho udělat jedno velké hogo-fogo, pan děda si tam tak klidně sedí bez většího zájmu o okolí a na svém menu má pouze tu pečenou bramboru. Suchou.

IMG_6956

Jak ho tam tak den co den vídávám sedět schovaného v koutku zcela ignorujícího potenciální zákazníky, kteří zas na oplátku ignorují jeho, tak si říkám, že on snad ani prodat nic nechce, že on tam beztak jen sedí pro relax, možná, aby na chvíli utekl z domu. Než jsem u něj bramboru koupila, strávila jsem dobrou minutu, dvě focením toho jeho prodejního místa. Ale děda, pohodlně usazen ve svém křesílku a zcela zabrán do čtení novin, si toho ani nevšiml, což mě pouze utvrzuje v myšlence, že on tam opravdu nejezdí za byznysem. I přistoupila jsem blíže a něco na něho jukla, on překvapeně zvedl hlavu a vymáčknul se z křesla.

IMG_6957

Říkám, že bych si ráda dala jednu tu bramboru prosím a on trošku zmateně začne otvírat svou pec a jeho výraz jako by říkal, co po něm probůh chcu, že jsem se snad musela pomátnout, že vedle přece prodávaj strašně dobré burritos, tak proč proboha chcu suchou bramboru? Ale nakonec jednu vytáhne, já kývám, že ano, že tahle se mi docela líbí a on, že to je střední velikost, a tak že to dělá 25 dolarů (17 Kč, tu kterou děda uzná za malou prodává za 20 dolarů – 13 Kč, velkou pak za 30 dolarů – 20 Kč). Toš kurňa děda sice vypadá, že tam jezdí enem počíst denní tisk, ale 25 dolarů za bramboru si řekne s přehledem, bleskne mi hlavou. Ještě se stavím cestou pro zeleninovou polívku, protože suchý brambor k obědu jíst nechci a alou dom! 

Nekonečná sranda s bramborou

No jo no, nekonečná sranda s bramborou :-/

Doma bramboru šupnu na talíř, rozkrojím, vyfotím se kouskem připlácnutým na vidličku (spolubydlící, mi suše řekne, že to je dneska můj první úsměv a že v životě ještě neviděl tak fake-fotku) a pouštím se do toho. Brambory pečené ve slupce mám moc ráda, ale tenhle ten batát ten je snad ještě lepší. Upečený tak akorát, pod slupkou schovávající sytou oranžová barvu, jemně nasládlou chuť, mazlavou texturu a příjemnou vůni, to vše z něj dělá dobrotu, kterou bych vlastně klidně zvládla i jen tak suchou. No prostě batát dostává palec hore a dědu od nynějška přidávám na svůj soukromý seznam předních dodavatelů.

bataty

* Batáty si prý srdce místních získali nejen díky své lahodné slaďounké chuti, ale také díky jejich nezaměnitelnému tvaru, který velmi připomíná tvar ostrova. 

4 comments

  • Jaja, batáty jsou moc mňam, já jsem se jich šla užrat v podobě hranolků v Austrálii 😉 jinak ti tyhle tvoje gastro výlety a zážitky ohromně závidím, tady na ulici momentálně koupíš ledatak párek v rohlíku a trdelník, což za ty vydřidušský ceny ignoruju

    • já tady batáty zkusila vůbec poprvé a jo, jsem nadšená. Ty batáty-hranolky jsem ještě neměla, to nechávám až dorazí naši (deset dnů a mám je tu!!). 🙂 a ano, některý gastro-zážitky jsou záviděníhodné, leč některé již méně 😀 😀 hele ale takový trdelník a svařáček, za to bych si teď s radostí připlatila, nebudu ti lhát Maruško :))

  • Kdybych mela jistotu, ze dorazi nepromichane, poslala bych ti je expres!

Leave a Reply

