Den 18: Stinky tofu (臭豆腐) – smradlavé tofu

Tak jsem posbírala všecku odvahu světa a zkusila stinky tofu – jídlo, jež zapáchá způsobem, o kterém by snad jeden ani netušil, že jídlo vůbec zapáchat může (olomoucké tvarůžky jsou prosím zhola nic).

Smradlavé tofu

Smradlavé tofu

Já vyrostla v krásné malebné vesničce pár kilometrů od Ostravy. Náš dům je v ní tak šikovně posazen, že je to co by kamenem dohodil nejen do chráněné krajinné oblasti Poodří, ale také k místnímu kravínu a vepřínu. Tímto romantickým úvodem chci říci, že jsem si k nejrůznějším pachům vytvořila dosti značnou toleranci a jen tak něco mě nerozhází. Smradlavé tofu, ale nezvládám ani já. Můj spolubydlící o tom smradu s oblibou říká, že je to smrad smrti, smrti, kterou ale nejdřív někdo nechal dva týdny tlít v bažině odpadků. I tak je ale můj drahý kanadský spolubydlící jeden z těch mála odvážných zápaďáků, jež stinky tofu opravdu vyzkoušel. Když se ho člověk na tu zkušenost zeptá, ztiší hlas, začne se podivně ošívat, zadívá se upřeně do země a po chvíli ticha pronese něco ve stylu: nechci o tom moc mluvit, jenom ti řeknu, že “it made me really unhappy inside“.

Stinky tofu stánek

Stinky tofu stánek

Stánek se smradlavým tofu opravdu nelze minout. Smrdí po něm totiž celá ulice a já vždycky uvažuju nad tím, jak chudáci zaměstnanci asi jezdí domů – mám dojem, že do MHD by je nikdo nepustil (ale kdo ví, třeba je ten stinky-tofu-odér naopak výhoda,  neb má jeden rázem celý autobus jen sám pro sebe).

A už se to smaží! johoho, to bude dobrota

A už se to smaží! johoho, to bude dobrota!

Stinky tofu je způsob přípravy tofu, kdy se tato sraženina sójového mléka s konzistencí tužšího tvarohu nechává několik měsíců kvasit v jakés marinádě. Marináda se liší region od regionu, chybět však nesmí kvašeného mléko, rozličná zelenina, a kousky masa, dále může obsahovat také sušené krevety, bambusové výhonky a nejrůznější čínské bylinky. Namísto tradiční zdlouhavé přípravy se nyní tofu nechává podstatně kratší dobu a nenechává se zkvasit zcela. Nicméně smrdí to prý úplně stejně. Takto před-připravené tofu se dále upravuje nejrůznějšími způsoby – na páře, ve vodě, pečené, avšak snad nejpopulárnější je to naložené tofu smažit.

Objednala jsem si jednu porci, zaplatila za ní 50 taiwanských dolarů (cca 34 Kč) a přisedla ke stolečku k mladému páru, který si ke stinky tofu dával ještě ústřicové vermicelli s kousky prasečích střev (http://goo.gl/O4ZMtT), jídlo o němž jsem psala pár dnů zpátky a které mě dodnes straší ve snech …. “hmmm, to je mi ale kombinace!”, pomyslela jsem si a mezitím, co si můj nosánek pomaloučku polehoučku zvykal na ten smrad, jsem čekala až mi ten zázrak donesou.

Během čekání na tofu prošel pán, co si nesl na rameni na vodítku přivázanou kočku. To mě docela pobavilo tedy.

Během čekání na tofu prošel pán, co si nesl na rameni na vodítku přivázanou kočku. To mě docela pobavilo tedy.

A je to tady. No a jako vypadalo to moc hezky, o tom žádná. Estetika talíře téměř na jedničku – hihi – hromádka nakládané zeleninky, lžička čili pasty a uprostřed pět smažených kostek tofu zakáplých  sójovkou. I jdeme na to. Nabrala jsem jednu na hůlky a rychle se do ní pustila, ála ať už to mám za sebou. Mno a kde začít… Nebyla to procházka růžovým sadem, ani moment, při kterém bych slyšela zpívat ptáčky a kolem viděla skákat jednorožce, ale spíš moment, kdy mi do výkalu jednorožce někdo namočil obličej.

Aneb co s jedním provede zkoušení stinky tofu

Aneb co s jedním provede zkoušení stinky tofu

Tofu mělo hezky křupavý okraj, ale bohužel bylo celé nakyslé tou divnou marinádou. Ta pachuť! Óóó bože ta pachuť! Ta se tomu chdákovi tofu dostala úplně všude!  Přesně takhle si představuju, že musí chutnat hnojačka. Navíc si tofu ponechalo svou typickou konsistenci něčeho mezi tvarohem a sraženým mlíkem – to mě milovníkovi tofu vůbec neva, ale těm, jež nejsou podobně postižení, by možná nemuselo úplně připadat eňo ňůňo. No nebudu lhát, s velkým přemáháním jsem snědla jednu kostku (což považuju za velký úspěch), odhodila hůlky a šla domů uvařit si suchou rýži, protože žádné jiné fancy-kombinace by můj žaludek ten večer už nesnesl. A doma mě čekalo milé překvapení, neb spolubydlící nám na zimu kupila čepice Hello Kitty 🙂

Spolubydlící nám na zimu koupila čepice :)

Spolubydlící nám na zimu koupila čepice 🙂

Leave a Reply

