O dosavadních třech měsících intenzivní čínštiny na Tchaj-wanu

Neb se mne již pár lidí ptalo, co a jak že ta čínština a jak že ta výuka probíhá a jestli to zvládne i absolutní začátečník, rozhodla jsem se věnovat jeden krátký příspěvek právě místnímu kurzu čínštiny, na který jsem dostala stipendium Huayu (o získání stipendia více na: https://tchajwan.wordpress.com/o-stipendiu-huyau-enrichment-scholarship/)

Na Taiwan jsem přijela jako čínštinář-začátečník a skočila do ní rovnou po hlavě. Naše univerzita studentům nabízí dva typy kurzů, intensivní a ne-intensivní. Já – šprtů král, navíc obdařen velkými plány a neméně velkým sebevědomím, že přeci, když jsem se za svých dosavadních 25 let naučila nejen řídit auto (tedy vlastně jenom složit autoškolu, neb při první jízdě jsem přítelovi nabourala jeho krasnou škodu favorit a pak už za volant nesedla), ale i vystudovat magistra v cizím jazyce, péct medovník a do očí si strkat kontaktní čočky, tak čínštinu přeci také musím zdolat v rekordně krátkém čase a dala se na kurz intensivní. Mno, na konci listopadu, tedy na konci semestru, jsem zjistila, že šprtů král zdaleka nejsem, neb jsou i horší, a že čínštinu v rekordně krátkém čase rozhodně nezdolám. A tudíž jsem po tom prvním semestru raději přešla na kurz pomalejší, tedy ne-intensivní ( – toho mám za sebou momentálně dva týdny a začínám uvažovat, jestli náhodou škola nenabízí i kurz pro sino-debily, protože ten by mi seděl snad úplně nejvíc). 

National Taiwan Normal University (師大大學)

National Taiwan Normal University (師大大學)

Za označením “intensive class” se na té naší National Taiwan Normal University, které tady nikdo neřekne jinak než Shida (ššš da), schovávají tři kontaktní hodiny denně ve třídě o max osmi studentech. Naše třída v těch osmi opravdu začala, skončili jsme však v šesti. Jeden se hned ten první týden rozhodnul, že rychlost, kterou se valíme čínštinou kupředu, je nad jeho síly a ten druhý to zjistil dva týdny po něm. A tak nás tam zbylo šest statečných, a co druhý den jsme bojovali na střídačku jednou s diktátem a jednou s testem. Na jednu lekci v učebnici jsme mívali tři dny, co tři dny jsme se tak učili kolem 40 nových čínských slovíček a tedy i čínských znaků. 

Ten třídenní kolotoč býval zhruba následující:

Den 1 – Nová lekce, do dalšího dne naučit slovíčka, naučit znaky, za úkol: na každé nové slovíčko napsat větu.

Den 2 – Diktát, probírání se lekcí, na další den udělat 6-stránkový úkol

Den 3 – Hodinový test z uplynulé lekce, začátek nové lekce a tak zase všecko nanovo – nová slovíčka, nové znaky

Od poloviny semestru jsme trošku zvolnili a na jednu lekci měli dny čtyři, což nám všem rázem připadalo, jako hrozná pohoda (jako ne zas taková pohoda, že, furt jsou to enem čtyři dny na jednu lekci, ale jako rozdíl to byl).

Jedna z prvních hodin

Jedna z prvních hodin

Zdálo se, že každý ze spolužáků míval dost podobný režim ála ráno vstanu – opařím se čajem, sedím dvě, tři hodinky nad čínštinou, oběd, jdu na výuku, po výuce na večeři a pak opět sedím hodinku, dvě, tři nad čínštinou.

Ty čtyři extra hodiny samostudia denně, jimiž nás strašili na začátku semestru na úvodním setkání nových studentům (a kterým já se potutelně smála pod fousy, že s čínštinou rozhodně trávit nebudu) se ve výsledku ukázaly býti málo. Za jeden semestr jsme probrali jednu z šesti učebnic celou a z druhé pak 4 lekce z celkových dvanácti. Na závěr nás čekal velký test, který prověřil znalosti za celý semestr a rozhodl, jestli můžeme pokračovat dále, anebo by bylo lepší zopakovat si úroveň, na níž jsme se ty dva a půl měsíce trápili.

Extra hodiny s čínštinou v computer labech

Extra hodiny s čínštinou v computer labech

Kromě testu musel každý z nás na konci toho prvního semestru také připravit deseti-minutovou prezentaci (samože tedy v čínštině). Naším tématem byla rodina – já coby jedináček jsem chvilku remcala, že jsem oproti spolužákům ze tří dětí ve značné nevýhodě, protože nemůžu vyplnit čas, plkajícíma větama typu toto je moje mladší sestra, má sedmnáct let, ráda jezdí na koni a luští křížovky a že místo toho musím jít do hloubky s informacemi o rodičích (na což po těch pár týdnech nemám ani slovní zásobu ani chuť). Nakonec jsem problém vyřešila tak kulantně, že jsem mluvila velmi veeeelmi pomalu, značný čas věnovala i naší drahé bohužel již rok zesnulé kočičce Rózičce a o rodičích si polovinu informací vymyslela (a to prosím tak brilantně, že mi ty vymyšlené pasáže paní učitelka chválila do nebes, že se jí tuze tuze líbí). Prezentaci jsme přednášeli nejen před spolužáky, ale ještě před další třídou a co víc? Nahrávali nás přitom na video (CD s videem jsme dostali pár dnů po prezentaci a doposud jsem se ho dotkla pouze jednou, a to když jsem na stole dělala pořádek a schovala ho někam pod kupku se sešity s čínštinou.

Jazykové centrum na National Taiwan Normal University střeží dědouš Konfucius

Jazykové centrum na National Taiwan Normal University střeží dědouš Konfucius

Suma sumárum mohu na konci toho intensivního semestru říci, že čínštiny mám tak akorát po krk a že pokud si jdu něco koupit ven mimo areál školy, kde jsou na prznění výslovnosti již zvyklí, tak mi stejně pořád nikdo pořádně nerozumí, a to ač používám ta nejzákladnější slovíčka a nejjednodušší věty. Naučili jsme se toho opravdu hodně. Opravdu hodně. Ale bohuže tak trošku metodou nalej, vylej. Pro mne byly ty tři dny na lekci nabitou gramatikou opravdu malinko. Takže ač jsem nad čínštinou seděla dnes a denně, mám dojem, že z gramatiky si nepamatuju zhola nic a že mám ve všem jeden velký guláš. Mno, tak uvidíme, co budu říkat za další tři měsíce, tudíž po semestru kurzu “ne-intensivního”.

Minulý týden jsem na youtube našla , jak byl u Krause sinolog Martin Kříž. Při první návštěvě dává pan Kříž Krausovi lekci čínštiny a jen málo co by můj první týden, dva vystihlo lépe než ty Krausovy reakce.

2 comments

Leave a Reply

