Tchaj-wan a jeho kult roztomilosti

Když jsem na Tchaj-wan odjížděla poprvé, něco už jsem o pověstné zálibě v roztomilosti slyšela. Tehdy jsem však myslela, že pro místní je roztomilost pouze jedním z nejvíce ceněných parametrů ženské krásy, který se zde stává synonymem našeho „sexy“. Až později jsem ale zjistila, že roztomilost není výhradně doménou žen do 30 let, ale že tím kultem žije celá místní společnost bez rozdílů pohlaví a věku. 

taiwan logo

Na pověstnou zálibu v roztomilosti a dětinskosti musel někdy nutně narazit každý se zájmem o jihovýchodní Asii, neb místní obsesi kočičkou Hello Kitty a jí podobným v regionu jednoduše ignorovat nelze. Láska k tzv. “kawaii” neboli jak by se dalo z japonštiny přeložit “láska ke všemu roztomilému a rozkošnému”, se nám na západě chápe poměrně špatně. Zatímco u nás by byla slečna mého věku (25) oblečená v růžovém tričku s potiskem Hello Kitty považována přinejmenším za nevkusnou a jaksi trapnou, na Tchaj-wanu se nad tím nikdo nepozastaví. A to ani kdyby bylo zmíněné dámě čtyřicet, padesát či šedesát. Roztomilost se tady nejen odpouští, ale přímo vyhledává, a nejedná se pouze o oblečení a doplňky. Roztomilé potisky zdobí sešity a psací potřeby, obaly sušenek a brambůrků, kosmetiku, bytový design a taky třeba i městská kola, či tchajpejskou MHD. A tak, když mi můj nynější landlord, pan Hsu, poprvé ukázal můj pokojík, málem jsem si toho povlečení 101 dalmatinů ani nevšimla. K Tchaj-wanu to prostě tak nějak patří, asi podobně jako k němu patří přehršel malých psů typu čivava, které zde nastrojené v slušivých oblečcích nevodí pouze slečny ála Reese Witherspoon v Pravé blondýně, ale i kluci – jakože cool-teenageři – při poflakování se se svojí bandou v parku.

psi kolaz

Asi nejočividněji lze pozorovat lásku ke Kawaii v online komunikaci. Mít v mobilu staženou japonskou aplikaci LINE, která umožnuje posílání sms a volání zadáčo podobně jako u nás v Evropě oblíbený whatsapp či skype je tu prostě ein Muss. Oproti skypům a whatsappům však LINE umožňuje během konverzace zasílání i nejrůznějších emotikonů, které jsou vytuněné do posledního detailu, aby odpovídaly jakékoli situaci a pocitu.  A právě ony emotikony jsou zde základ jakékoli online-komunikace, a to nejen mezi kamarády a vrstevníky, ale s přehledem i mezi kolegy v práci, či ve zprávách mířeným landlordovi nebo paní učitelce.  Postavičky vůbec nejoblíbenější jsou bezesporu medvěd Brown a králík Cony (viz níže), kteří tady začali něco jako Brown-and-Cony mánii. Na autogram a fotky s někým v jejich převleku se minulý rok stály nekonečné řady a letos jim bude v jedné z tchajpejských galerií věnována výstava, o níž se v kuloárech hovoří jako o nejočekávanější výstavě roku 2014.

Postavičky z aplikace LINE

Postavičky z aplikace LINE

Podobný celospolečenský úspěch tady zažívá již zmíněná japonská kočička Hello Kitty, která má v Tchajpeji (podobně jako panenka Barbie) i svou vlastní restauraci. Kitty je od nedávna také hlavní tváří speciálního projektu “Hello Kitty Jet” letecké společnosti Eva Air. Eva Air nabízí lety mezi Taiwanem a Japonskem v tzv. Hello Kitty letadlech. Každé z nich nese určité téma jako např.„Hello Kitty – Around the World“ či „Hello Kitty – Loves Apples“ a kočičkou Hello Kitty a jejími přáteli je pomalováno od hlavy až k patě. Ale to samozřejmě není zdaleka všechno. Hello Kitty je totiž taky na letenkách, na nálepkách s kódem zavazadla, na polštářcích, na přikrývkách, na toaletním papíře,  na růžových zástěrkách letušek, na ubrouscích, na papírových kelímcích, na plastových táccích, na obalech svačinek během letu, prostě všude tam,  kam jen oko během letu dohlédne. Pro pobavení doporučuju kouknout na stránku společnosti http://evakitty.evaair.com/en/ a opět opakuji, že se ani v tomto případě nejedná o projekt výhradně zaměřený na holčičky do desátého roku života.

Hello Kitty Collage

Hello Kitty Airlines

Není asi velkým překvapením, že právě Kawaii přitáhla pozornost řady sociologů, kteří tvrdí, že Tchajwan to v tomto směru dotáhl ještě o krok dál než Korea či Japonsko a podle některých na kultu roztomilosti dokonce staví svou národní identitu. Svět rozkošných postaviček a sladkých barev je prý pro mnohé útěkem z reality, která se zde nese ve jménu extrémně tvrdé pracovní morálky a disciplíny pěstované od nejútlejšího věku. Z dětí, kterým brzy po vyrašení prvních zoubků začíná tvrdý režim extra doučování a jednoho kroužku za druhým, vyrostou velmi kvalifikovaní a extrémně pracovití mladí lidé, kteří sice neplacené přesčasy nemají příliš v lásce, ale co na plat, když to tak dělají všichni a konkurence na trhu práce je dneska tak vysoká.

Žádný dětský park, či školka, ale výzdoba města, kavárna a jedna běžná budova

Žádný dětský park, či školka, ale výzdoba města, kavárna a jedna běžná budova

Důležitým faktorem vedoucím k popularitě místní roztomilosti jsou také zajisté změny demografické a sociologické, které jsou v rozporu s tradičními čínskými hodnotami. Žena podle nich měla sedět výhradně doma a starat se o blaho manžela a její hodnota se odvíjela především od její krásy (tak jak tomu tomu bývalo, a mnohdy ještě bohužel bývá, kdekoli jinde) a mládí. Emancipace a s ní i prudký nárůst zastoupení žen na vysokých školách a pracovním trhu jim tady však udělal v hlavách zmatek možná o trošku větší než u nás na západě. Extrémně přísná výchova, která zakazuje prakticky jakoukoli ne-studijní zábavu dokud není diplom v kapse, totiž často vede k tomu, že je zde poměrně hodně žen ve věku 25 a více (tedy pro zdejší ženu již dávno za zenitem), které sice mají VŠ-vzdělání, umí jazyky a pracují u společností velkých jmen, ale také disponují prakticky nulovými zkušenosti s partnerskými vztahy a navíc i díky té dobře placené práci i značně limitovaným volným časem. A tak nám roste fenomén jakési asijské Bridget Jones, která se (ač to nemá vůbec zapotřebí) podobně jako její britská kolegyně také permanentně snaží zhubnout. Na rozdíl od londýnské Bridget však místní kráska neutápí svůj žal v alkoholu, protože alkohol se tady nenosí, ale zuby nehty se snaží zachránit své prchlavé mládí, aby byla na partnerském trhu vůbec ještě k užitku. A tak zatímco u mé první paní učitelky čínštiny, dámy tipuji něco přes 50, mi ta obří mašle jak dělaná na zápis do první třídy, dokázala i v těch nejpernějších dnech vyloudit pobavený úsměv na rtech, dnes už mě to, že moje nynější paní čínštinářka – dáma lehce prošedivělých vlasů, hrdá babička dvou vnoučat – nosí jako náušnice zcela nepřehlédnutelné plastové bedrunky, vůbec nepřekvapuje.

kolaz 7-11

Ale roztomilost není zdaleka pouze doménou žen, nýbrž na Taiwanu opravdu zachvátila celou společnost, muže nevyjímaje a expati o nich rádi říkají, že jsou tak trošku zženštilí. Podobně těžce stravitelná pro nás může být i představa prezidentských kandidátů, kteří se pro zvýšení voličských preferencí nechávají médii „přistihnout“ jak kupují roztomilé panenky, tak jak tomu bylo právě v minulé volební kampani. A mě osobně nedávno pobavilo, když jsem v bance při převodu peněz z účtu na účet dostala ochutnávku zeleného čaje servírovaného v růžovém kelímku a k stvrzence o provedené transakci taky leták vábící k navštívení výstavy Robot Hello Kitty.

Král všech místní roztomilosti:

Král všech místní roztomilostí: “roztomilý” návod na ubalení použitých dámských vložek…pořízeno na školních záchodech

Je to tady prostě trochu jiný svět a já mu pomalu ale jistě začínám propadat taky, neb LINE-sms bez Conyho a Browna si už jen stěží dokážu představit a Taiwan Bear – roztomilý maskot ostrova – mě baví tak, že uvažuju o koupení trika. Taky už se vůbec nepozastavuju nad tím, že místní reklamy doplňují roztomilé kreslené postavičky, že některé ženy jakoby se snažily hovořit o dvě oktávy vyšším sladkým hlasem, a že chlapi kolem 30 hrají na mobilech hry, které by u nás slavily úspěch mezi pětiletými. K Tchaj-wanu to asi patří, tak nějak podobně jako místní těžce snesitelná vlhkost vzduchu, létající 10-cm švábi, či místenky vlaků vyprodané na dva týdny dopředu, tedy věci, které doma nezvládám úplně nejlépe, ale které tady považuji za věc zcela přirozenou.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s