Den 24: Májiàng miàn (麻醬麵) – Nudle se sezamovou pastou

Nudle se sezamovou pastou na seznamu CNN uvedeny sice nejsou, ale já si je na ten svůj dovolím přidat. Na Tchaj-wanu bych bez nich totiž nepřežila ani týden. Jo, nevypadají na první pohled zrovna vábně, ale přemítání o estetičnu hodíte za hlavu při prvním (nebo možná spíše až druhém a třetím) soustu. Jsou prosté, syté, výborné a navíc velmi levné. 

IMG_2745

Poprvé jsem je zkusila minulý podzim, když si je spolubydlící Max jednoho krásného dne, který měl na příštího půl roku značně změnit mé stravovací návyky, přinesl k večeři. U obývacího stolu jsem se snažila zapamatovat další z řady čínských znaků a on kolem mě poskakoval a strkal mi hůlky s nudlemi do obličeje „Zkus, zkus, zkus, zkuuuuus!“.  Já po chvíli – na znamení, že je krajně otravný – dramaticky odložila tužku, koukla se do toho kelímku, který přede mně vítězoslavně postavil, a bez špetky nadšení zase zpátky na něj. Byla v něm hrouda nudlí a na nich hnědavá omáčka od pohledu hustší konzistence, která by mohla zadat k záchodovému humoru. Max ignoroval můj lehce znechucený výraz a za rezolutního pokyvování hlavou mi podával hůlky.

Já vím, vypadá to hrozivě, ale je to fakt dobré.

Já vím, vypadá to hrozivě, ale je to fakt dobré.

Nudle se sezamovou pastou, se v čínštině řeknou Májiàng miàn (čti: maťjiang mijen) a v překladu znamenají jednoduše „sezam – nudle“. Základem jim jsou tzv. cold noodles, dlouhé placaté nudle z pšeničné mouky a škrobu, na kterých sedí ta omáčka ze sezamu. Omáčka je výsledkem povaření sezamové pasty (velmi hutné, velmi mastné, velmi syté pasty, která je zde běžně k dostání v supermarketech), pár lžiček sójovky, arašídového másla a octu. Někteří ji dochucují ještě Worcestrovou omáčkou, sezamovým olejem, cukrem, či česnekem. Jiným zase naprosto stačí omáčku zpatlat jenom ze sezamové pasty a kapky sójovky. Směsí se nudle polijí, na vrch se nasype nadrobno nasekaná jarní cibulka, mno a to je vše. Chcete-li mít nudle trošku hogo-fogo, můžete přidat na proužky nakrájenou okurku, šunku, či na kyselo nakládanou zeleninu.

Moc fotek z toho oběda nemám no, tak je to jedna trapná selfie za druhou. Pardón.

Moc fotek z toho oběda nemám no, tak je to jedna trapná selfie za druhou. Pardón.

Když jsem je ten večer vyzkoušela poprvé, vzpomínám si, že mi to první sousto přišlo velmi zvláštní. Žádnou takovou chuť jsem před tím snad ani nezkusila. Nebyly nikterak slané, ani sladké, ani pálivé, ani hořké, a přesto byly chuťově velmi výrazné. Mají v sobě podobnou nedefinovatelnost jako chuť arašídového másla. Nebyly ani mastné, a přesto člověk tuší, že kdyby je pojídal od rána do večera, tak by za chvíli se asi neunesl.

Po prvním soustu jsem tehdy Maxovi odvětila nějak diplomaticky ve stylu „velmi zajímavé“. A Max přitakal, že když je měl poprvé, říkal si prý to samé, ale že než dojedl první kelímek, tak věděl, že je musí mít brzy znovu. A opravdu, ta chuť mi seděla v hlavě celý večer a další den jsem si pro ně běžela hned po škole. A Max se mi smál a pronesl něco jako „Vidíš, neříkal jsem ti to?“ Od té doby jsou tyhle nudle mou srdcovou záležitostí, kterou díky bohu dostanu na Tchaj-wanu téměř všude. Navíc se jedná o jedno z nejlevnějších jídel (55 NTD, cca 38 Kč), které díky té husté hutné omáčce hravě zasytí na několik hodin. Takže značka ideál.

A je po nudlách...

A je po nudlách…

Leave a Reply

