Den 26: dàcháng bāo xiǎocháng (大腸包小腸): Tchajvanský párek v párku z lepivé rýže

Včera se mi podařil ultimátní fail mých jakýchkoli dosavadních sportovních snah. Bylo deset večer, venku lehce pofukovalo, déšť v nedohlednu, večeři jsem měla dvě hodiny zpátky… ideální čas na běh podél řeky. Moc se mi nechtělo, samozřejmě, ale nakonec jsem se oblíkla, obula, zapla ipod, sešla těch šest pater do přízemí, vylezla před barák a rozhodla se, že se na běh můžu … a že si místo toho radši zajdu koupit správně promaštěný grilovaný párek.  

Den 27: dàcháng bāo xiǎocháng (大腸包小腸): Tchajvanský párek v párku z lepivé rýže

Den 27: dàcháng bāo xiǎocháng (大腸包小腸): Tchajvanský párek v párku z lepivé rýže

CNN na tento den doporučuje (http://travel.cnn.com/explorations/eat/40-taiwanese-food-296093), jejíž čínský název v doslovném překladu znamená velké střevo balí malé střevo. Přeloženo slovy ne-poeta jde o grilovaný vepřový párek servírovaný v “párku” z lepivé rýže.

IMG_3661

Na nejbližším nočním trhu najdu pána s grilem. Zvědavě mu do stánku strkám hlavu, abych se ujistila, že na grilu griluje párky. Svou čínštinou neandrtálce se snažím vysvětlit, že chci jenom tu “červenou věc” (jak se řekne párek nevím). A on, že ne ne ne, že buď všechno nebo nic, tak krčím rameny a že teda než vůbec nic, to že raději vezmu všechno. On se ptá jakou chci příchuť, já ze všech  více-méně exotických od česneku až po wasabi nudně volím tu základní „original“. A pak to začne …

Příchutě párku

Pán bere bílý párek, co vypadá jako bílá klobása, podélně jej nůžkama rozstřihne a vytvoří z něj jakousi rýžovou housku ve stylu housky u amerického hotdogu. Po vzoru Američanů do ní začne nakládat jednu přísadu za druhou: okurky naložené v místní zálivce z octa, nakyslou nakládanou zeleninu (hořčici), lístky petržele. Vše zasype sladkým práškem z arašídů. Na vrch usadí grilovaný vepřový párek. Za dílo kasíruje 50 NTD (35 Kč). A já na to koukám a říkám si, že jsem to s tou noční svačinkou možná trošku přepískla. Taky se ale nemůžu dočkat, jak to chutná.

IMG_3680

Původně jsem zamýšlela výtvor donést domů a jako civilizovaný člověk zas projednou sníst jídlo na talíři a dokonce možná i s příborem. Kdeže. Jako správné prase jedno nedočkavé jsem do párku začala vrtat hned, jak mi jej pán předal přes pultík. A než jsem opustila areál night marketu, už jsem měla třetinu v sobě. A to i přes to, že jsem si s každým soustem spálila jazyk a nadávala při tom a vyskakovala jak čert z krabičky metr do vzduchu.

IMG_3666

Ten velký bílý párek se dělá ze speciálního druhu lepivé rýže. Ta se promyje a usuší, a následně se nacpe do střívka a dobrou půlhodinku se nechá vařit v páře. Výsledkem je rýže, která je příjemně slepená – ne rozvařená. Při grilování se tento rýžový párek pomatlává olejem a rýže dostává o něco křupavější a o něco mastnější nádech. Výborná.

IMG_3687

Na ten vepřový párek jsem byla docela zvědavá. Tchajvanských párků je několikero druhů, nejběžněji jsou však mixem kusů vepřového masa a tuku. Servírují je často na špejli jako nanuk a pojídají je jenom tak – bez přílohy, bez kečupu, bez horčice. Jsou krásně mastné a podivně nasládlé. A já se při té sladké chuti nemohu ubránit vzpomínkám na hodiny biologie a vyprávění paní učitelky, že lidské maso chutná sladce. Většinou pak zvládnu tak dvě sousta a z morálních důvodů a přesvědčení, že jím lidské maso, končím. I tenhle párek byl sladký, ale společně v té kombinaci s rýží a s nakyslou lehce štiplavou zeleninkou mi ta sladkost nějak nevadila. I ten sladký arašídový prášek se tam hodil. Párek byl mastný a tužší.

IMG_3676

 Celé to jídlo bylo výborné a já nemůžu uvěřit, že jsem se mu celý rok vyhýbala. Myslím, že má stehna nebudou nadšeny, ale sorry holky, už teď je jasné, která z místních specialit vyhraje souboj o večeři.

Leave a Reply

